שוק הצריכה מושפע רבות משוק התעסוקה, שהוא הגורם הבסיסי ביותר המאפשר עלייה בצריכה לאורך זמן. לרוב ירידה באבטלה ועלייה במספר המועסקים במשק גוררת אחריה עליית שכר, שגוררת עלייה בצריכה. מספר המועסקים בארה"ב גדל בשנה האחרונה בכ-3 מיליון עובדים בהמשך למגמת העלייה בשנים האחרונות. במקביל, שיעור האבטלה ממשיך להיות נמוך ונע סביב ה-5%.

לאחר האטה משמעותית בקצב עליית השכר בארה"ב בשנים שלאחר המשבר, שהתמשכה גם לאחר שהאבטלה החלה לרדת, לאחרונה ניתן לראות שינוי מגמה. השיפור בשוק התעסוקה בארה"ב משפיע גם על כוח המיקוח של המועסקים ולעלייה בשכרם. העלייה בשכר משפרת את כוח הקנייה של הצרכנים, במיוחד כאשר האינפלציה נמוכה, והיא תומכת בהמשך הגידול בצריכה הפרטית, ובמיוחד בצריכה הבסיסית. הירידה החדה במחירי הסחורות בשנתיים האחרונות מורידה את העלויות של מוצרים ושירותים רבים, בעיקר בתחום האנרגיה, וצפויה לעלות את ההכנסה הפנויה למשק בית ולהשאיר לאוכלוסייה יותר כסף לצריכה פרטית. מדובר על חיסכון של מאוד דולרים למשק בית בחודש, אשר מתחלקים בין חיסכון לעתיד, השקעות וצריכה פרטית שנועדה לשפר את רמת החיים.

ומה קורה היום?

האינדיקאטורים הכלכליים מצביעים על כך שמצב הצרכנים בארה"ב משתפר, אך עדיין מושפע מהמשבר הכלכלי של 2008. עם זאת, העלאות הריבית הצפויות בארה"ב עלולות לפגוע בצריכה הפרטית, אך אנו צופים שהן לא ישפיעו עליה בצורה משמעותית עקב צעדים מעודדי צמיחה הצפויים לקרות בכלכלה האמריקאית בשנה הקרובה, ומכיוון שהעלאות הנ"ל לא תהיינה משמעותיות. בנוסף, נכון לעכשיו נראה שבחירתו של דונלד טראמפ ומשנתו הכלכלית יכולות להאיץ את הצמיחה והצריכה האמריקאית. טראמפ הודיע כי בכוונתו להכפיל את הצמיחה ל-4%-5% בשנה. כמו כן, הוא מתכנן להוריד את מסי החברות עד לרמה של 15%, וגם את המסים על הפרטים, מה שאמור להגדיל את ההכנסה הפנויה של הצרכנים וכתוצאה מכך גם את הצריכה הפרטית.

חברות הצריכה הפרטית בעידן הדיגיטלי מתקדמות לשיפור מהירות השירות הניתן לצרכן. לכן, לעסקים קטנים יש יתרון משמעותי בעניין הנ"ל, עקב כך שהם יכולים להתנייד ולתת שירות במהירות רבה יותר מאשר בארגונים גדולים. חברה יוצאת דופן בעניין הנ"ל היא אמאזון, שלמרות גודלה הרב היא מסוגלת לתת שירות יעיל ומהיר לצרכן, בעיקר בעקבות ההתייעלות הטכנולוגית שלה, והעברת רבים משירותיה לניהול של מכונות ומחשבים. כמו כן, כחלק ממגמה זו, קניות הצרכנים דרך האינטרנט ממשיכות להתחזק, וגם בתחום הזה אמזון מככבת, ובסבב החגים האחרון 38% מסך הקניות שנעשו באינטרנט בוצעו דרך אמזון.

בעוד שחברות צריכה כמו אמזון, פרוקטור אנד גמבל (PG), אפל, ועוד עלו, בתקופה האחרונה חברות קמעונאיות שבבעלותן חנויות ספגו ירידות שערים חזקות כמו מייסיס ואמריקאן איגל בעקבות מלחמת מחירים קשה בשוק הקמעונאי. בעקבות התחרות הקשה, החברות הן הגדילו את שיעורי הרווחים הגולמיים והתפעוליים שלהן ואף סגרו חנויות מפסידות וצמצמו את השטח הריבועי לחנות. אנו רואים התאוששות בתחרות הקשה ששררה בענף, וצופים להמשך המגמה.

אז מה מומלץ?

המלצותינו למשקיעים שרוצים להשקיע בסקטור הצריכה ולא רוצים חשיפה מנייתית ישירה, היא תעודת הסל על הצריכה (סימול: XLP). מרבית החברות בתעודת הסל הן חזקות, יציבות ומחלקות דיבידנדים באופן קבוע. עם זאת להערכתנו עדיף להיכנס לאחר תיקון של העליות החזקות שהיו לאחרונה. למשקיעים שמעדיפים מניה ספציפית, אנו ממליצים על מניות שהתמחור שלהן נמוך מהשווי האמתי. זאת בשל התחרות החזקה שהייתה בענף החברות הקמעונאיות, וצפויות להניב רווחים גדולים יותר בסביבת תחרות נמוכה יותר בשל התייעלות ושיפור הרווחים הגולמיים והתפעוליים.

דוגמה למניה כזו היא חברת Big Lots .(BIG) Big Lots באמצעות חברות הבנות שלה משווקת בעיקר מוצרים ביתיים במחירים קמעונאיים. מעבר לכך שהיא צפויה ליהנות מהמדיניות הכלכלית של דונלד טראמפ (התכניות להורדת מס החברות, והמס על הפרטיים), יש לה חוסן כלכלי. חוסן זה מתבטא בחובות זניחים ויתרת עודפים גבוהה שעולה עם השנים, שמאפשרת לביג לוטס להמשיך בחלוקת דיבידנד וברכישה עצמית של מניות בשיעורים גבוהים (בשנת 2016 בוצעו רכישות עצמיות וחלוקת דיבידנדים בשיעור של כ-10% משווי השוק). בנוסף, למרות התחרות, היא הצליחה להגדיל את המחזורים.

איתי ליפקוביץ הינו מנכ"ל הורייזן בית השקעות

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן – בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.