דשדוש בעצימות גבוהה:

בשבוע האחרון, שמגיע כהמשך לתקופה האחרונה, ממשיך הדשדוש בשוק המניות שמגיע עם ימי עליות וירידות חדות ללא כיוון ברור. בתוך כך הריבית הארוכה המשיכה לרדת כאשר כוחות השוק בציפיות להשלכות מלחמת הסחר על כלכלת ארה"ב, שבינתיים לא משפיעה באופן מהותי על הכלכלה. כמו כן הרצון של השוק לראות את הבנק המרכזי מוריד את הריבית קצרת הטווח באופן מהיר יותר בהתאם לכך הוא זה שהמשיך לדחוף את האג"ח של ארה"ב לתשואות שפל של כמעט. מקום בו אגרות החוב נסחרו פעמיים קודם לכן בעבר בתאריכים יולי 2016 ויולי 2012.

שבוע שעבר כתבתי שהגעה לתשואות של 1.5% בממשלתיות היא פתח לקראת גל עליות שיסיים את הדשדוש בשווקים בארה"ב שמסוף 2017 לא עלו, שלעומת אירופה ושאר העולם (שכאמור היו בירידות משמעותיות בשנתיים האחרונות במיוחד שמשקללים תנועות מטבע כמו הריסוק בארגנטינה וטורקיה).

כפי שתראו בגרף המצורף שממחיש זאת, ניתן לראות שכל פעם שהאג"ח הממשלתיות של ארה"ב ל-10 שנים הגיעו לתשואות של אחוז וחצי, התקופה של החודשים העוקבים לאחר מכן הניבה את המהלכים הגדולים ביותר בעשור האחרון של 51% ו-34% בשוק המניות. גם באותם מקרים קודמים בין 2010 ל-2012 השוק דשדש עקב משבר החובות האירופי (יוון למי ששכח) והדשדוש בין 2015 ל-2017 שלמען האמת לא הייתה לו כל סיבה מלבד דינמיקת שווקים שהלכה הצידה בתקופות מסוימות עקב פסיכולוגיה שמלווה בכתבות בעיתונות.

כפי שניתן לראות בגרף המצורף, כל פעם שהתשואות של האג"ח ל-10 שנים נגעו ב-1.5% הגיעו אחריהן מהלכי עליות יפים:

 

לעומת זאת, מה שהעיתונים כותבים בתקופות כאלו זה לא המלצות קנייה. לדוגמא, לפניכם מספר כתבות שזכורות לי מהעיתונות מ-2012 ו-2016 שניבאו את סוף העולם, אך בפועל אחריהן השוק יצא במהלכי עליות חדים ביותר. כלומר, מי שהקשיב לכתבות ונכנס לפאניקה הפסיד את מהלכי העליות החדות שבאו בשנה העוקבת:

06.09.2016:

צלב מוות' הופיע כמעט בכל מדדי המניות בשבועיים האחרונים – האם זה רציני?

משבר חריף בדרך? בורסות העולם בצניחה

ג'ים רוג'רס: "סיכוי של 100% למיתון תוך שנה בארה"ב" – ומה ההמלצה למשקיע?

תבנית "ראש וכתפיים"? הגרף שמפחיד את המנתחים הטכניים.

למה הריבית הנמוכה ל-10 שנים מייצרת כל פעם מהלכי עליות והקשר בין ריבית ובורסה:

הריבית והתשואה על אגרות החוב הממשלתיות הארוכות חשובות לשווקים מאחר והן אלו שקובעות את הדברים הכלכליים הבאים:

  1. מחיר המשכנתאות והלוואות הרכב – ולכן שהריבית היא נמוכה מאוד, צרכנים יעדיפו לנצל זאת ללקיחת משכנתאות ומחזורן ולקיחת מימון או הלוואות רכב, מה שמגביר את הצריכה.
  2. באופן כללי, כל ההלוואות נעשות נמוכות וכשהאג"ח הארוך נמצא ב-1.5%, השוק מקבל אינדיקציה ברורה שהריבית הקצרה לא תעלה ולכן הציבור מגביר את לקיחת האשראי לצריכה.
  3. חברות מגייסות חוב בריבית נמוכה יותר – מה שמשפר את הרווחים שלהם והגידול בצריכה מסיבות אחד ושתיים. הדבר גם מגביר את רווחי הפירמות ותופעה ידועה בשווקים היא הקשר ארוך הטווח בין הרווח המצרפי של החברות לתזוזות בשווקים הפיננסים.
  4. חוסר אלטרנטיבה לחוסך – החוסכים היום מקבלים אינדיקציה ברורה לכך שהפקדונות ותכניות חיסכון בבנקים לא יניבו בשנים הקרובות ריבית גבוהה יותר, שכן האג"ח הארוך מגלם את הריבית הארוכה ולכן החוסכים נטולי אלטרנטיבה בסופו של דבר חוזרים לשווקים הפיננסיים וזה בדרך כלל אחרי שהם מפספסים מהלכים משמעותיים של עליות חדות.

לסיכום:

מה על המשקיע הממוצע לעשות?

המשקיע צריך לשבת, לנוח ולא לעשות שום דבר…

לא צריך לעשות שינויים כל שני וחמישי בגלל שינויים כאלו ואחרים או בגלל מהלך של ירידות או עליות אגרסיבי. חשוב לזכור – בבורסה, החזקה במניות היא החזקה ארוכת טווח.

אלו שייצאו עכשיו מהשוק לא יחזרו אליו בזמן העליות העתידיות.