פרסומי המאקרו האחרונים היו מעורבים, בעוד סין מודיעה על עלייה קלה במדד המחירים לצרכן (1.6%), מדד מחירי היצרן (5.9%-) ממשיך לשהות במגמה שלילית,ומאלץ את הבנק המרכזי בסין להזרים עשרות מיליארדי דולרים לבנקים על מנת לייצב את השווקים.

מנגד ברקע התנודתיות שנרשמה בשבוע שעבר בשוקי העולם, ביום שישי האחרון פורסמו נתוני עבודה מעודדים, שוק העבודה האמריקאי סגר את השנה השנייה הכי טובה מאז 1999.

דוח התעסוקה לחודש דצמבר 2015 (הראשון לאחר עליית הריבית ע"י הפדרל ריזרב) הצביע על תוספת של 292 אלף משרות הרבה מעל הציפיות בשוק שעמדו על תופסת של 203 אלף משרות בלבד,בשנת 2015 נוספו לשוק העבודה האמריקאי 2.65 מיליון משרות לאחר גידול של 3.1 מיליון משרות בשנת 2014.

שיעור האבטלה נותר ללא שינוי ועומד על 5% ושיעור ההשתתפות בכוח העבודה טיפס בחודש שעבר ל62.6% לעומת 62.5% בנובמבר. בתגובה לדוחות, העולם לא נעצר בגלל הטלטלות בסין. וע"פ ההערכות בשוק, הנתון ירגיע מעט את החששות בצל נתוני מאקרו חלשים, בעיקר בגזרת הייצור וייצוא מוצרים משירותים .

שוק העבודה האמריקאי ממשיך להתחזק בניגוד לנתוני הייצור כפי שנפרט בהמשך.על אף נתון התעסוקה המדדים ביום שישי האחרון סגרו בירידות מהפחד שהפדרל ריזרב יעלה את הריבית פעם נוספת ויתעלם מנתוני הייצור החלשים תוך כדי שהוא מסתכל רק על נתוני התעסוקה ויתעלם מהפרסום אחרון של מדד מנהלי הרכש שמצביע על מגמת ירידה ביצור שנרשם 48.2 לעומת ציפייה של 49.1.

בנוסף לאירועים אלה, עונת הדוחות לרבעון האחרון של שנת 2015 נפתחת, והאנליסטים מעריכים ירידות ברווח המצרפי של חברות ב-s&p, בעיקר בשל ירידה חדה הצפויה ברווחיהם של חברות האנרגיה.הנפט המשיך לרדת ונפל ביום שישי האחרון בכ-1%. בסיכום שבועי הזהב השחור איבד מערכו יותר מ-10%. החוזים העתידיים מסוג ברנט ו-WTI נסחרים סביב 33 דולר לחבית, שפל של כמעט 12 שנה. אם זאת החשיפה של לקוחותינו לאפיק הנפט והזהב הנה נמוכה במיוחד עד אפסית בתיקים הסולדיים יותר.

לגבי המדדים באירופה זה היה שבוע סוער במיוחד, מדד היורוסטוקס 600 ירד ב-1.3% ובסיכום שבועי השיל מערכו 6.5%, הדאקס והקאק סגרו בירידות של עד כ-1.7%. בגרמניה פורסם כי התפוקה התעשייתית ירדה בחודש נובמבר ב-0.3% נתון המאותת כי האטה בשווקים כגון סין עשויים לפגוע בצמיחת כלכלות באירופה.

בארץ בסיכום שבועי מדד ת"א 25 ירד ב2.27% מדד ת"א 75 ירד ב2.9% ונפט וגז ירד ב- 2.60% . בשוק המט”ח, הדולר התחזק בכ- 0.6% מול השקל, ונסחר ברמה של 3.92 ש"ח לדולר, לעומתו היורו נחלש מול השקל ב-0.1% ושערו היציג נקבע על 4.267 שקלים.

מדד s&p שבועי

לסיכום:

חשיבות רכיב האג"ח:

כאשר אנו מנתחים את התיקים הסולדים מתחילת שנת 2016 (אותם תיקים בעלי חשיפה גבוהה לשוק אגרות החוב) חשוב לציין שבזמן ששוקי המניות סערו חלק מהמגמה נבלמה על ידי העלייה באגרות החוב השקליות. לכן אנו ממשיכים לחזק את המרכיב הסולידי ע"י הארכת המח"מ באג"ח לא צמודות, בשל המשך הציפיות שלנו לאינפלציה נמוכה.

דבר נוסף שיתמוך באגרות חוב הוא הציפייה כי הירידות יאותתו לפדרל ריזרב על צורך בשינוי המדיניות שלו ועיכוב העלאת ריבית נוספת.

מה יכול לשנות את המגמה בשוק המניות?

במידה ואכן ישנה הפדרל ריזרב את התוכנית הגרנדיוזית שבה הצהיר על קצב עליית ריבית של ארבעה פעימות ב2015. הקלות מוניטריות מצד הפד יוכלו להחזיר את המגמה הכללית ולהביא לעליות בשוק המניות.

לגבי הטווח הקצר לאור הירידות בשוק יש סבירות גבוהה לתיקון כלפי מעלה.

בנוגע לסקטור האנרגיה, נוכחנו לגלות השבוע פרסום על ירידה במלאי הנפט הגולמי ( 5.1- מיליון ), אשר יכול להחזיר את היציבות למחירי הנפט ובמקביל לשיפור במחירי המניות. באשר לשער הדולר אי שינוי במדיניות הפדרל ריזרב יתמוך בהמשך התחזקות הדולר וימשיך לפגוע בייצוא האמריקאי.

הירידות האחרונות גילמו בתוכן קיטון בציפיות לתוצאות הדוחות בקרב אנליסטים. הפתעות חיוביות בדוחות מעבר לציפיות יכולים להביא לשיפור בשווקים. בדיעבד, נראה כי הממשל מיהר לעלות ריבית ללא התבססות אמיתית על מצב המשק.

איתי ליפקוביץ הינו מנכ"ל הורייזן בית השקעות

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.