בהמשך לסקירה הקודמת בנושא תעודת הסל XLP, שמאז פרסומה לפני חודש כבר עלתה יותר מ-4%, החלטנו לסקור סקטור מעניין במיוחד בתקופה האחרונה.

משנת 2015, משקיעים שהשקיעו בחברות חברות ביוטק כמו גילד (GILD) וביוג'ן (BIIB) ספגו ירידות שערים חדות שלא נראו מזה זמן רב. האם עכשיו הגיע הזמן הנכון להשקיע במניות הביוטק?

חלו ירידות שערים של יותר מ-20% מהשיא של תעודת הסל על ביוטק IBB. ניתן לראות כי המכפילים של החברות ב-S&P 500 (בכתום) גדולים בהרבה, מהמכפילים של הביוטק (בכחול) והן זולות מאוד יחסית -פער של כ-40%.

מקור הנתונים: BLOOMBERG

הירידות בתקופה האחרונה נבעו בעיקר מחשש להורדת מחירי התרופות. כשנשאל טרמפ על מחירי התרופות, הוא טען ש"מחירי התרופות יקרים מידי" ואפילו שחברות התרופות "Are getting away with murder". בשונה משווקים קמעונאיים אחרים, הורדת מחירי התרופות זה תהליך שאינו פשוט בכלל. לכל תרופה יש מרכיבים רבים שמשפיעים על התמחור שלה ושונים לחלוטין מתרופה אחרת, לכן לא ניתן לקבוע מחיר אחיד לכולן.=

לאחר פגישה של דונלד טראמפ עם מנכ"לים של חברות תרופות גדולות ב-31 לינואר, נראה כי טראמפ שינה את הטון לגבי חברות התרופות וטען כי הגדלת התחרות היא המפתח להורדת מחירי התרופות באמצעות ייעול תהליך האישור של ה-FDA לתרופות חדשות, והורדת המיסוי על חברות התרופות. למרות הצהרתו של טראמפ להורדת מיסוי החברות התרופות, השוק אינו מתמחר זאת באופן מלא, ולכן חברות הביוטק מהוות הזדמנות להשקעה.

בנוסף, הרפובליקנים בקונגרס מתנגדים להתערבות ממשלתית במחירי התרופות ותומכים בגישה של הקטנת הרגולציה. להערכתנו, גם במידה ויהיו הקלות רגולטוריות, תהליך הקבלת האישור על תרופות חדשות על ידי ה-FDA, זה תהליך שעשויי לקחת שנים, והשוק מתמחר יתר על המידה את הסיכון הגלום בכך. במיוחד שההערכות להוצאות על מרשמי תרופות של הציבור בארה"ב צפויות להמשיך לעלות בשל ביקושים טבעיים של אוכלוסייה מזדקנת בארה"ב לתרופות.

מקור הנתונים: BLOOMBERG

לסיכום, חברות הביוטק טומנות בחובן הזדמנות השקעה למשקיע הסבלני לשנה הקרובה בשל הורדת מיסוי צפויה ותמחור זול של חברות בעלות יציבות פיננסית. בנוסף, המחירים היום רחוקים בכ-37% מהשיאים ב-2015. המלצתנו להשקעה היא בתעודות הסל על הביוטק IBB. שינויים במיסוי, ועליה טבעית ברכישות של תרופות צפויים גם להטיב עם חברות הפארמה, ועבור משקיעים מעדיפים אותן ניתן להשקיע בתעודה XPH. משקיע נבון כיום יעדיף לפזר את הסיכון, מאשר להיות חשוף למניה ספציפית שיכולה להיות מושפעת מאוד מאירועים פנימיים.

איתי ליפקוביץ הינו מנכ"ל הורייזן בית השקעות

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן – בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.